Våra 5 tips för en lyckad intervju

Uppdaterat: 12 jan.

Ska du på en anställningsintervju? Då vill vi säga, för det första, stort grattis! För det andra, så vill vi ge dig några tips på vägen som du kan tänka på under din intervju.

En intervju är en process för ett företag att hitta sin nästa medarbetare. Detsamma gäller för dig som går på intervjun, det är en process för dig att hitta din nästa arbetsplats och nya kollegor. Så ha det i åtanken när du sitter på intervjun - det här är en ömsesidig process.

1) Tro på dig själv, du blev kallad till intervjun på grund av dina erfarenheter och kunskaper. Så är trygg i din kompetens. Det som du behöver göra under intervjun är att beskriva dessa på bästa sätt så att den som intervjuar enkelt kan se dig i rollen.

2) Fokusera på vad du kan bidra med till företaget. Ge hellre konkreta exempel än generella beskrivningar. Till exempel, om du nämner att du är problemlösare ge då ett exempel som beskriver en specifik situation och vad resultatet blev. Du kan även använda dig av konkreta resultat i faktiska nummer på vad du har åstadkommit i din tidigare roll. På så sätt ger det en större förståelse av din kapacitet.

3) Plocka alltid upp det positiva i dina erfarenheter, projekt och utbildningar. Till exempel om du nyligen tagit examen så lyfta fram att du har senaste akademiska kunskaper inom området som kan vara till stor hjälp och utveckling för företaget. Så fokusera på vad du kan bidra med istället för vad du exempelvis saknar yrkesmässigt.

4) Ställ frågor, var nyfiken på din framtida arbetsroll och på företaget. Förbered frågor som du vill ta upp under intervjun. Här kommer några frågor som vi vill tipsa dig om att ställa utöver dina egna. Hur mäts resultat för rollen? Vilka ingår i teamet? Vad ser ni som viktig för att lyckas i rollen?

5) I slutet av intervjun, tack för att de tog sig tid att träffa just dig och efter intervjun är det trevligt att mejla kort och tacka för mötet.